Otizm spektrum bozukluğu; genel olarak çocukluk döneminde ortaya çıkan, iletişim ve sosyal etkileşim becerilerine belirgin zorluklarla karakterize edilen nöro gelişimsel bir bozukluk olarak karşınıza çıkar. Bu durum bireylerin iletişim ve sosyal etkileşim becerilerinde belirgin zorluklar yaşamasıyla fark edilir. Örnek vermek gerekirse; otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuk, diğer insanlar göz temasından kaçınır ve duygusal ifadeleri anlamakta zorluk çekebilir. Ayrıca bu kişiler arkadaşlık ilişkilerini kurma konusunda da zorluk çektiği görülür. Ayrıca otizm sadece sosyal etkileşimlerle sınırlı kalmayıp, diğer yandan bireyin düşünme tarzını ve duygusal tepkilerini de doğrudan etkiler. Bu yüzden aileler, otizmli çocuklara nasıl yaklaşılması gerektiği hakkında yeterli bilgi ve donanıma sahip olmalıdır. Aksi takdirde çocuğa fayda sağlamak ve sağlıklı bir yetişkin olmasını sağlamak mümkün değildir.
İlgi, beklenti, ihtiyaç ve gelişimleri birbirinden çok farklı olan otizmli çocuklar hayatı diğer çocuklara göre çok farklı algılar ve yaşar. Bu nedenle normal hayatta zorluk çekmeleri çok normal kabul edilir. Bu yüzden ebeveynlerin bu noktada duyarlı olmaları ve çocuğun yaşamını düzenlemeleri çok önemli bir konudur. Çocuğa verilebilecek görevleri içeren planlar yapmalı ve çocuğun bunları yapması sağlanmalıdır. Otizmli çocuğun gelişimi konusunda ailelerin dikkate alması gereken davranışlar şu şekilde sıralanabilir:
Otizm tanısı konulduktan sonra aileler çok büyük bir görev düşmektedir. Çocuklara otizm tanısı konulan anne ve babalar çok büyük üzüntü hisseder. Bu durumdan ruhsal olarak etkilenmeleri de son derece normaldir. Ancak ailelerin kendi ruh ve beden sağlığını koruması, çocuğa faydalı olma açısından son derece önemlidir. Otizmli çocuğun hayata kazandırılması konusunda en büyük destekçi her zaman ailesidir. Aileler gerektiğinde bir ruh sağlığı uzmanından profesyonel yardım alabilir.
Otizmli bir çocuğu olduğunu öğrenen ailelerin çocuğun eğitim programlarına dâhil olmasını sağlaması gerekir. Çocukların takip edilmesi, yapılması gerekenleri ve ortaya çıkacak sorunlarla ilgili bilgileri alanında uzman kişilerden ve güvenilir kaynaklardan mutlaka almalıdır. Bu yüzden bir çocuk psikiyatrisinin takibinde olmak ve gereken özel eğitim adımlarını tek tek belirlemeleri tavsiye edilir.
Otizmli çocuğu olan diğer ailelerin yer aldığı eğitim programlarıyla irtibat içerisinde olmak her zaman çok daha faydalı olacaktır. Çocuğun eğitim sürecinin daha iyi bir şekilde takip altına alınması gerekir. Ayrıca aileler sürekli bu sürece etkili şekilde dahil olmalı ve zihinsel gelişiminin önü mutlaka açmalıdır. Ailenin eğitim programının içinde olması, çocuğun sosyal iletişim becerilerinin gelişimine katkı sağlaması ve sorunlu olan davranışların değiştirilmesi konusunda son derece önemlidir. Ayrıca ailelerin bunun farkında olması gerekir; çocuk sadece hafta iki kez özel eğitim merkezine gider ve zamanın geri kalanını ise hep ailesiyle beraber geçirir. Bu yüzden özel eğitim merkezinde yapılan aktivitelerin evde düzenli olarak mutlaka tekrar edilmesi şarttır.
Otizmli çocuğu olan ailelerin evde tekrar etmesi gereken aktiviteler ise şu şekilde sıralanabilir:
Otizmli çocukların kelime kullanımını artırmak için mümkün olduğu kadar çok kelime tanımaları gerekir. Bunun için ise hayvanları, nesneleri, renkleri, şekillerle beraber göstermek ''Ali bak bu renk kırmızı, Ali bak bu bir elma, Ali bak bu bir at'' diyerek net bir şekilde ifade etmek, sonrasında söylediğiniz rengi, nesneyi, hayvanı bir kutu içerisinde atmak istemek; her seferinde de gülerek coşku dolu alkışlamak ve ödüllendirmek gerekir. Örnek vermek gerekirse; çocuğun yüz organlarını tanıması için çalışırken, ''Ali, burun nerede?'' diye soru sorabilirsiniz. Sonrasında elinizle burnunuzu gösterip, sonra onun elini tutarak, onun burnuna dokunun. ''İşte burun'' deyin ve onu alkışlayın. Bunları sık sık yapmak gelişim açısından oldukça işe yarar.
Otizmli çocukların öfke nöbetleri, genel olarak istedikleri bir şey yapılmadığında, kafalarında kurdukları düzen bozulduğunda, kendilerini baskı altında hissettiklerinde, bazen de sebebini yetişkinlerin anlayamadığı ya da bilemediği zamanlarda ortaya çıkabilir. Öfke nöbetleri ve saldırgan tavırlar, otizmli bireylerin çevresinde olup biteni anlayamamasından dolayı yaşadığı gerilimin sonucunda ortaya çıktığı düşünülür. Böyle bir gerilimle çocukların ilişkilerini bozması, çevresindeki insanları çaresiz bırakması hatta korkutması da kaçınılmaz olacaktır. Ayrıca bu davranışlar otizmli bireylerin öğrenme yaşantısını de olumsuz anlamda etkiler. Bu yüzden ailelerin otizmli çocuklarına nasıl yaklaşması gerektiği konusunda gerekli bilgilere sahip olması çok önemlidir.
Otizmli bireylerin arabaya binme, dışarı çıkma, market alışverişi yapma sırasında öfke nöbeti yaşadığı görülebilir. Otizmli çocukların duyuları çok hassastır be sesten, ışıktan ve kokudan aşırı derecede etkilenirler. Böyle bir durumda aile olarak sakın bir tutum sergilemek, ışıklı ortamdan uzaklaşmak, basit kelimeler kullanarak onu anladığını göstermek işe yarayabilir.
Meryem Yerli; söz konusu otizm spektrum bozukluğu ve diğer bir takım gelişimsel bozukluk yaşayan çocuklar olduğunda etkili özel eğitim programlarını hayata geçiren son derece nitelikli bir kurumdur. Her çocuğun ihtiyacına yönelik tedavi ve terapi uygulamalarını sıcak yuva ortamında sunan kurumumuzun çalışanları için her çocuğun geleceği son derece önemlidir. Sizde çocuğunuza bir iyilik yapmak ve kişiye özel tedavi seçeneklerinin sunduğu ayrıcalıktan faydalanmasını sağlamak için web sitemizi ziyaret edebilir ve hemen alanında uzman ekibimizle irtibata geçebilirsiniz. Özel eğitimde kalite ve güven odaklı hizmetin tek adresi: Meryem Yerli.